Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

chudacek.blog.idnes.cz

5. 8. 2011 21:41
Re: ředitel Ústavu pro jazyk český Karel Oliva dnes řekl:

Citát z internetové diskuse s Karlem Olivou:

ODPOVĚĎ (Oliva): Přesně o tom, zda psát "aby jsme/jste" nebo "abysme/abyste", pokud tedy to dovolit vůbec, se vedou diskuse. Věty typu "Udělali jsme to proto, aby i Vy jste měla možnost přijít na naši oslavu" svědčí o tom, že sytémovější by byly asi tvary se "jsme, jste", ale k žádnému definitivnímu závěru zatím lingvistická obec nedošla.

Já (=JCH) osobně Olivu v tomto nechápu. Aby to bylo skutečně "systémové", tak bychom pak místo "abych" museli říkat "aby jsem", místo "abys" říkat "aby jsi" a místo "aby" (pro on, oni, ony) říkat "aby je/jsou". A to vše mi zní strašně.

"aby jsme/jste" a "abysme/abyste", což Ústavu pro jazyk český zvažuje, se mi také nelíbí. Zdá se mi, že lingvisti trochu blbnou, protože žádné rozumné skutečně systémové řešení pro toto neexistuje. Ale pro Vás na uklidněnou: dle Karla Olivy "abysme/aby jsme" vbrzku spisovné nebude. Dobrouuuu noc.

0 0
možnosti

TondaN

5. 8. 2011 18:46
no..

abychom sme ,přece!!

0 0
možnosti

J.K.S

4. 8. 2011 12:49
Výslovnost kontra psaní

Před čtyřiceti lety nás češtiářka učila, že píšeme "na shledanou" a čteme "naschledanou", pokud jsme z Čech, nebo "nazhledanou", pokud jsme z Moravy. Že píšeme "jsem" a čteme "sem", slovo "dub" čteme "dup". Prostě spisovná výslovnost je trochu jiná než psaná podoba. Přesto doufám, že pořád bude rozdíl mezi dub a dup. Jazyk se vyvíjí a je třeban tyto změny nějak kodifikovat. Proč se ale pořád ustupuje těm nevzdělatelným, to tedy nechápu. :-(

0 0
možnosti

turbosurf

4. 8. 2011 12:52
Re: Výslovnost kontra psaní

Máte pravdu, rozumíme si, ale už se píše, že zde je "nechtové studio" a podobné texty, které mě popuzují, zatímco ostatní říkají, že jo, že OK ;-D JŠ

0 0
možnosti

Bezi

4. 8. 2011 10:17
stejně je to pořád humbuk...

asi většině lidí je jasné, že hovorový jazyk je jiný než spisovný, psaný, úřední, odborný, jakýkoliv jiný... a když v tv slyším v každé reportáži "nicméně" načež to vzápětí dotyčný vylepší výrazem "nohami" pokud možno "dvěmi" tak to bych ... no já ani nevím co..  ;-D mám pocit, že co se týká češtiny druhých, zcela jsem rezignovala...

0 0
možnosti

lost

4. 8. 2011 9:12
dialekty společenských vrstev se budou více odlišovat

...media, která říkají abysme..a česko..ignoruju .

0 0
možnosti

Yesname

4. 8. 2011 11:46
Re: dialekty společenských vrstev se budou více odlišovat

Áááá, občanka se vofrňuje. Tož dobře jí tak, doufám, že po mně nebude nic chtít.

0 0
možnosti

petrph

4. 8. 2011 9:00
ale to už přece řešil Kryl před 40 lety

"nosíme z módy kopretiny, čímž okrádáme stáda, a vůl viz jméno obětiny je titul kamaráda..

Jestli dneska řešíme zdali se má používat abysme místo abychom, tak už mladí ve své mluvě  esemeskujou, gúglujou, jsou na fejsbúku,jsou kúúl ,každej má ajpod,kdo ho nemá, je socka.. (netbúky už jsou dneska out),

a to jsem použil ještě poměrně neutrální výrazy. Koukám že páni výzkumníci jazyka českého mají pořádné zpoždění.Zdalipak vůbec stačili zapracovat pagery,walkmany,videa,digitálky,,,???To už se dnes skoro  archaické výrazy , ale slovníkem spisovné češtiny asi vůbec neprošly...

0 0
možnosti

turbosurf

4. 8. 2011 11:18
Re: ale to už přece řešil Kryl před 40 lety

no - nebop česky pejdžr nebo pejčr ;-D a volkmen ;-D a to jsme se kdysi pošklebovali Rusům, že píší v azbuce Šejkspír ;-D

0 0
možnosti

zmije rohatá a ušatá

3. 8. 2011 23:21
Kdo z vás říká "sedm"?

Všichni říkáte sedum, a co - píše se sedm. Tak to změníme?

0 0
možnosti

Bezi

4. 8. 2011 10:18
Re: Kdo z vás říká

to je vlastně fakt... ;-D poslat do sněmovny... a čtyři se slyší taky velice vzácně ;-)

0 0
možnosti

Romale Shalom

3. 8. 2011 22:40
Mimochodem bysme/by jsme není žádní moderní patvar

jak si zde mnozí myslí. Tvar "by jsme" se vyskutuje už od 16. století.

http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=7815

0 0
možnosti

zmije rohatá a ušatá

3. 8. 2011 23:16
Re: Mimochodem bysme/by jsme není žádní moderní patvar

Dík za odkaz. Ten server navštěvuji ráda. Mimochodem, u Vámi odkazovaného článku jsou uvedeny dva zdroje, jeden je od M. Čechové, té paní, co jsem s ní kdysi debatila na téma by jsme :-) Ale debatily jsme jen my dvě, kdežto ostatní koukali tak trochu i bez zájmu, připadalo mi. JŠ

0 0
možnosti

Ccecil

3. 8. 2011 22:37
Na Moravě to není nic proti srsti

přimlouval bych se ještě pro pár slov třeba: špígl, hercna, gómeš, betla, radovanec, betelný, hodit čučku, šalina a tak dál... Hned by to bylo veselejší.

0 0
možnosti

Sidonie_11

3. 8. 2011 21:35
Kroutím nad tím návrhem hlavou a nechápu

Jak to někdo napsal už níže - místo toho, aby se lidi učili alespoň na veřejnosti psát a mluvit spisovně, tak se jim pořád ustupuje. Studuju, píšu eseje a použít "abychom" místo "abysme" mi prostě problém nedělá, i když to jinak v běžné řeči používám naprosto běžně. Jenže: já jsem byla zvyklá číst. Hodně číst. A číst právě ty knížky, které vycházely ještě v době, kdy se jak pes hlídal právě i pravopis a editoři svou práci odváděli velmi dobře. Takže ten pravopis i sloh mám prostě zažitý, a to naprosto nenásilnou formou. Jenže dnešní děti už tolik nečtou, spíš hrají hry na PC a na netu (ostatně - v médiích se o tom mluví pořád: jak nalákat děti zpátky ke knížkám), takže se to musí drtit. A protože jim to nejde, tak se jim ustoupí. Kdepak - s češtinou (a řekla bych, že bohužel i s přirozenou inteligencí) to tu jde značně z kopce a pokud se bude pořád jenom ustupovat, aniž by se řešily příčiny, tak se máme za takových 50 let na co těšit! :-/

0 0
možnosti

n1r5j45qfe5rhtsd74jz

3. 8. 2011 21:39
Re: Kroutím nad tím návrhem hlavou a nechápu

Kdybych chtěl já mentorovati nad spisovnou češtinou .... tak bych napsal místo studuju, píšu - studuji, píši. Připadalo by mi to mnohem vznešenější. :-)

1 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS